make it yourself - easy peasy skirt

sinds ik mijn webshop stof enzo niet meer heb (al bijna een jaar geleden),
zit ik weinig achter de naaimachine. teveel andere dingen aan mijn hoofd.
gelukkig is daar vriendin mechteld die mij om de zoveel tijd
uitnodigt om bij haar in haar geweldig inspirerende naaiatelier
iets moois te naaien.
onder het genot van iets lekkers, goede muziek en babbelen,
hebben we na een paar uur ieder een rok, jurk, bloesje of wat dan ook
in elkaar gezet.
mechteld is de eigenaar van de meest hippe naaicursus ooit. 
namelijk zigzagnaailes in amsterdam (ijburg). mechteld is van huis uit stylist en van geboorte een creator pur sang. 
ze heeft een enorm gevoel voor kleuren- en stoffencombinaties wat maakt dat je als cursist echt met een uniek handgemaakt project naar huis gaat.
maandag maakte ik het makkelijkste rokje ever (in vergelijking met rokken die ik ooit 
eerder maakte voor mezelf, met paspelzakken aan toe:).
de rok met afrikaans dessin zag je afgelopen maandag ook al even voorbijkomen in mijn 
blogpost "spring is coming his way".
zo'n rok maak je gemakkelijk zelf:

nodig: leuk stofje, stofschaar, meetlint, spelden, elastiek van 2,5 cm breed, veiligheidsspeld

stap 1: 
meet je taillemaat op  (bijvoorbeeld 76 cm en vermenigvuldig met 1,5. reken er nog 2 cm mee voor de naden. breedte wordt dan totaal 116 cm. bepaal je roklengte (net boven de knie of er net onder, wat jou het mooiste staat), en reken nog 4 cm voor de zoom (bijvoorbeeld 52 cm.
nu heb je de breedte en de lengte van de rok, 116 x 2 die je dubbel knipt uit de stof. er komen nl.twee zijnaden in de rok. 

stap 2:
leg de panden met de verkeerde kant op elkaar en stik door. zigzag de naden.
maak een omslag van 3 cm aan de bovenzijde van de rok. dit is de tunnel. laat een stuk van 4 cm open voor het elastiek.
maak een zoom van 3 cm aan de onderkant van de rok.
rijg het elastiek dat je hebt afgemeten op jouw taille plus 4 cm door de tunnel, leg de uiteinden van het elastiek 2 cm over elkaar en naai deze op elkaar in een rechthoek.
stik het opengelaten stuk met de naaimachine of met de hand vast 

en je hebt een super easy rok gemaakt voor de lente.

5 comments:

  1. Dat 'easy peasy' doet het, heerlijk!
    En die fantastische lap stof had jij nog liggen zeker, zo mooi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik heb een huis vol met lappen en balen stof!

      Delete
    2. Dat roept om een workshop ;-)

      Delete

★thank you and see you again next time★